Direktlänk till inlägg 30 april 2008

Dagens ETC idag...

Av Mao - 30 april 2008 12:45

..innehåller en lång artikel om mäns våld mot kvinnor skriven av Mårten af Ekenstam, ordförande i Mansjouren i Stockholms län. Han skriver bra och eget om mäns våld. Han skriver så att jag förstår, jag som är man och lever om inte i så nära mäns och pojkars aggresivitet, på gymet, på gården (de här jävla grannbarnen alltså), i mig själv..


Han skiljer mellan fyra typer av våld som han lånat av en norsk stiftelse som har lång erfarenhet av att jobba med mäns våld mot kvinnor, "Alternativ til vold". Dessa fyra typer av våld är Sexualiserat våld, materiellt våld, latent våld, psykiskt våld.


Jag tror det är när man börjar granska företeelsen våld med lite finare intellektuella instrument som man ser hur våld, eller hot om våld, genomsyrar vardagen, nu såväl som under uppväxten. Inte minst den ltenta kategorin tror jag är dold allt som oftast. När en vän eller en far får et utbrott någon gång, slår sönder något i hemmet (materiellt våld) markerar det ett hot, ett latent hot om att det kan finnas ett påtagligt fysiskt hot om inte mannens krav uppfylls. Eller bara, som artikeln pekar ut, mannen som för tio år sedan slog någon med sin familj som vittnen, som inte sökt hjälp eller pratat ut med någon, han har utgjort ett hot, ett latent hot om våld, i tio år.


Vad fan ska jag göra? Man blir mest ledsen och vill gråta, men samtidigt blir jag upprörd och vill hjälpa till. Så, någon, vad kan vi göra? Finns manligt nätverk kvar i Örebro? träffas de fortfarande? Ska vi män inte börja gå dit allihop, som en klen start? Vi får bjuda in någon till fabriken som tar oss upp ur denna politiska sömn...


/Olle, gröna soffan


Några länkar:

Tomas Wetterbergs blogg, varit med länge i jämnställdhetssnacket när det kommer till män.

Män i Örebro för jämnställdehets blogg - är det under den här rubriken manligt nätverk nu går?

 
 
Ingen bild

Lo

1 maj 2008 09:36

Första maj! Demonstration! Jag skall inte säga åt er vart ni ska gå men valfritt torg på stan efter lunch(eller i bästa fall frukost för vissa) kan funka..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mao - 7 juni 2010 11:14

Tjena. Härmed är fabriksbloggen vid liv igen. Oklart för hur länge. Jag hade en tanke om att skriva i den igen under min resa i Uganda. Även Micke/Anna kanske tar upp någon tråd igen..   Vi ses!   /Olle, sista timmarna i Örebro. ...

Av Mao - 19 juni 2009 11:41

Olle, du ska snart åka neråt Europa för att se ditt stora hjälte-favorit-band: Dave Matthews Band. Hur känns det nu när det är knappt 2 veckor kvar? *Gäsp* Tror inte jag försöker tänka så mycket på det nu.    Varför försöker du att inte tänka på det?...

Av Mao - 10 juni 2009 20:48

Vilka hjältar alltså, helt galet. Jag är stolt och rörd på samma gång. ...

Av Mao - 10 juni 2009 14:27

NU ÄR DAGEN KOMMEN!   Olle och Micke har med anledning av min 30-årsdag samt mitt gedigna intresse för ridsport gett mig i present att pröva lyckan på hästryggen.   Minst en rapport, kanske även bilder, kommer att läggas ut här på bloggen med anledn...

Av Mao - 21 april 2009 21:36

  HALLÅ! Jag gör comeback på bloggen efter så lång tid att om man bara känt  mig via detta forum skulle man väl för länge sen trott att jag trillat av pinn... Men icke; jag är live and kicking, och har bara haft bättre/sämre saker för mig, alternati...

Presentation

Omröstning

Var är Olle och Micke?
 De har bättre saker för sig.
 De har sämre saker för sig.
 Oklart. Hallå!?
 Spelar jazz.
 Spelar Donkey Kong.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards