Direktlänk till inlägg 12 december 2008

sova. (Antar det inte blir kommentar-rekord på det här inlägget heller:))

Av Mao - 12 december 2008 06:43

Ja då var man vaken lika tidigt som när man "arbetade" på posten då. Men inte för att jag gått upp tidigt utan för att jag inte gått och lagt mig.


Den där känslan strax innan man ska somna, nej, jag vill ju inte bli medvetslös nu, jag har ju inte gjort nått vettigt idag.. Micke kallade mig white trash och syftade inte på mitt pigment utan mina matvanor; popcorn, glass, pizza, godis, öl.


Eller, man lyssnar på sig själv spela trummor, man är ung och vet inte att man inte klarar av att spela så svåra grejer, man är mitt uppe i det, då. nu. Man hör hur man spelar till metronom, hur man när man efter ett fill eller någon figur måste kompentsera för att man ökat lite eller sackat lite, oftast ökat, jag ökar nog oftast lite. Då hade man vid efterlyssnning sagt att det var perfekt, inga fel. Nu hör jag hur jag kompenserar, det händer nått, nästan omärkligt och det stör de andra musikerna, det stör tiden. Min uppgift som trummis är att vara i tid, allt sker i tid, det kreativa är lagt ner, liksom utdraget över en tidsaxel, utrullat likt en lång matta. På engelska är samlingsnamnet för allt som rör rytm och tidspassning "time". Det är bättre än alla ord svenskan har. Man bör här även påpeka det godtyckliga i det jag gör som musiker, jag är ett litet litet barn som slår med uppsåt mot mobilen som hänger ovanför min babysitts. Jag vet att andra musiker kommer försöka övertyga dig om det viktiga i det de sysslar med. Men om du inte tycker det är viktigt är det inte det, för dig. Det angår dig inte, rättfärdigat. Fallet kan vara ännu värre med andra kultur-"yttringar". Varning där för skådisar.


Eller, man tänker på sin väns belägenhet, att stå på randen att skiljas, om än kanske temporärt, från en livskamrat...


Eller, man tänker på människor som har ett helt annat sätt att se på vari livets mål och mening är, vad som gör rätt rätt och fel fel, som inte anser sig böra ha sex före äktensakpet, som osäkrar den fria viljan och förlitar sig på en idé om en allvetandes, allgod, allsmäktig person som de har kejsarens nya relation med.


Eller, man är bara rastlös, skitsur, glad, sorgsen, upprymd, eller bara trött..


Jag bifogar väl vald bild..

/Olle, trött

 
 
Ingen bild

´Björk

12 december 2008 13:02

Jag känner att jag vill kommentera, det här inlägget berör mig någonstans men jag vet inte riktigt hur.

Hmm, jag vill gärna skriva en klockren kommentar men så jag får kanske återkomma.

 
catice

catice

12 december 2008 13:43

Nej jag håller med föregående kommentator, svårt att skriva klockren kommentar.
Däremot träffade Olle mig klockrent mitt i nyllet när han skriver om den där känslan som infinner sig alltför många nätter i mitt hem "nej, jag vill ju inte bli medvetslös nu, jag har ju inte gjort nått vettigt idag.." Men vad gör man då för att ha gjort nåt vettigt innan sängen? Jo mera ovettiga saker förståss! Nåväl det kanske ändrar sig när man börjat jobba... eller är det bara en illusion jag har om att det "goda livet" kommer bara jag gör så här och såhär...?

http://bloggcatice.blogspot.com

 
Ingen bild

Björk

13 december 2008 02:17

Nu är jag tillbaka, lite full. Tankarna kommer lite annorlunda till mig då. Lite klarare ibland tycker jag eller så känns det bara mer tryggt att ge uttryck för de när man är smått onykter och hämningarna har släppt lite.

Jag har läst inlägget igen och jag fastnar framför allt för ditt beskrivande av hur det är att var trummis. Hur viktigt ”time” är. Hur viktigt det är att hålla rätt takt och rytm. Jag tror att det är för att jag känner likadant. Alltså inte om hur viktigt det är att hålla rätt takt i ett musikstycke eller så.

I livet är det, som jag upplever det, otroligt viktigt att hålla samma rytm och takt som de man umgås med. De man trivs bäst med är de som är på samma nivå, i samma tid och rytm. Man har en basrytm som man utgår från. Där måste man vara i samma takt som de man umgås dagligen med tror jag, annars så blir det knas (Vi växte ifrån varandra). Det kan vara så att man är i samma rytm men att det bara beror på att man har gjort någon svår grej för att man vill imponera på personen i fråga, sen fortsätter man att över eller underkompensera. När man inte gör det längre märker man att det inte är lika kul att umgås längre, för att man helt enkelt lever i olika rytm (Därför kanske det är bäst att vara ”den man är” när man träffar någon så att man slipper kompensera efteråt).

Sen kan man ha olika dagsrytmer. Ena dagen så är man i toppform och har ett högt tempo och sen när man möter någon vän som för tillfället spelar på ett lugnt och lågt tempo så kanske man inte lyckas få ihop det till något homogent utan att det skär sig. Detta kan påverka dagsrelationen men inte hela vänskapsrelationen.

Fan vad jag flummar...men flum kan vara bra ibland, om inte annat så fyller jag ut ganska mycket av kommentarsfältet, mwoahaha.

Nu är mitt rytm låg, måste sova. God natt på er alla nattsuddare och övrigt slödder. Ha en bra natt.

 
Ingen bild

Anna

13 december 2008 03:41

Johan, det där var vackert. Jag har just tappat/vält/puttat ca 15 mackor utför bordskanten och kanske därmed inte är berättigad att skriva något här. Men ändå. Det var vackert. Sov gott.

 
Ingen bild

Martina

14 december 2008 00:22

Johan, jag håller inte med.

 
Ingen bild

Staffan

14 december 2008 12:04

själv så brukar jag inte se det där johan skriver om som tidsrytmer utan snarare vilken energi man har. Nu är vi dock bortom den olle avsåg från början?

Två personer med olika energi som umgås intimt med varandra (inte i större sällskap osv) som har olika energilägen kan behöva kompensera en massa för att det ska funka och bli gött. Det kan vara gött om båda gör uppoffringen/ansträngningar att justera från utgångsläget. Men ibland träffar man folk som vägrar justera utan verkar mena att sin egen "väg" är den rätta på alla plan. Även hur man umgås med andra människor osv. Då är det inte lika kul att justera själv. Bara anpassa sig. Sådana förhållanden blir sällan bra, vänskapsförhållanden, "kärleks"förhållanden eller vad som helst.

Ok, själva poängen med att använda energi (som väl är nåt fysikaliskt uttryck) är att om man justerat för mycket och för länge så ger detta fysikaliska effekter (mental->fysiska), lite smått deprimerad.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mao - 7 juni 2010 11:14

Tjena. Härmed är fabriksbloggen vid liv igen. Oklart för hur länge. Jag hade en tanke om att skriva i den igen under min resa i Uganda. Även Micke/Anna kanske tar upp någon tråd igen..   Vi ses!   /Olle, sista timmarna i Örebro. ...

Av Mao - 19 juni 2009 11:41

Olle, du ska snart åka neråt Europa för att se ditt stora hjälte-favorit-band: Dave Matthews Band. Hur känns det nu när det är knappt 2 veckor kvar? *Gäsp* Tror inte jag försöker tänka så mycket på det nu.    Varför försöker du att inte tänka på det?...

Av Mao - 10 juni 2009 20:48

Vilka hjältar alltså, helt galet. Jag är stolt och rörd på samma gång. ...

Av Mao - 10 juni 2009 14:27

NU ÄR DAGEN KOMMEN!   Olle och Micke har med anledning av min 30-årsdag samt mitt gedigna intresse för ridsport gett mig i present att pröva lyckan på hästryggen.   Minst en rapport, kanske även bilder, kommer att läggas ut här på bloggen med anledn...

Av Mao - 21 april 2009 21:36

  HALLÅ! Jag gör comeback på bloggen efter så lång tid att om man bara känt  mig via detta forum skulle man väl för länge sen trott att jag trillat av pinn... Men icke; jag är live and kicking, och har bara haft bättre/sämre saker för mig, alternati...

Presentation

Omröstning

Var är Olle och Micke?
 De har bättre saker för sig.
 De har sämre saker för sig.
 Oklart. Hallå!?
 Spelar jazz.
 Spelar Donkey Kong.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards