Alla inlägg den 27 februari 2008

Av Mao - 27 februari 2008 19:19

Vi källsorterar. Man vill ju verkligen göra det, även om jag måste erkänna att det tar emot ganska mycket. Kladdiga förpackningar som står på tork överallt, påsar med diverse återvinningsjox på golvet.. Olle är den som driver detta hårdast. All heder åt honom, jag hade inte gjort detta utan hans slavpiska i nacken. All oheder åt mig. Men nu börjar jag få bilder i huvudet om hur detta kommer fortlöpa. Hur påsarna kommer föröka sig så att de står överallt i lägenheten. Finsortering in i minsta detalj, Olle blir mer och mer besatt (crazy eye) och får oss andra att pilla bort pappersetiketterna från konservburkarna, bomullen från topsarna..ner med det i olika påsar. Noggrannare och noggrannare, tills vi blir så upptagna av detta göromål att vi helt och hållet uppehåller oss i källsorterings-fabriken. Håret växer. Skägget på de som har skägg växer. Kassar, påsar klättrar upp på väggarna.


Fabriken som sopberg. En dyster framtidsvision.

Av Mao - 27 februari 2008 04:25

Bara tio personer har valt att delta i vad jag med mycket stor sannolikhet bedömmer vara Annas undersökning om människovärde. Jag reserverar mig också för att den förra meningen inte var sk. "bra svenska". Detta gäller för övrigt det mesta jag skriver. Men.. så..


Människovärdet. Jaha ni, hur bör man förstå frågan? Värde kan förstås på flera sätt, jag kan inte tänka ut alla, klockan är ändå väldigt mycket. Men ofta förekommande värde är ekonomiskt värde, värde som på något sätt kan bytas på andra värden. Och så verkar också vissa institutioner arbeta, eller kanske ska man säga att olika aggregat av människor (samhälls-"fenomen") verkar jobba lite så. Kanske när det kommer till säkerhet på vägar (sannolikhetskalkyler och statistik över dödsfall/skadade med en viss insats av pengar) eller när det kommer till pengar till sjukhus (med den här budgeten kan vi hålla den här standarden osv).


Men många tror jag skulle tycka att det blir meckigt att inta den här ekonomiska människovärdespositionen. Hur mycket pengar är jag värd? För att inte prata om du, hur mycket pengar är du värd? Och det verkar väl inte hjälpa om vi byter pengar i det här exemplet mot andra "saker"? Det verkar inte så.


Så.. Det kanske är någon idé om människovärdighet vi vill åt? Jag tror FN:s idé om "människovärde" översätts till "människovärdighet" på många andra språk. Kanske är detta mer passande? Det tror jag. Men samtidigt verkar det i så fall röra sig om en uppsättning rättigheter vi bör låta omfatta varje människa. Eller vänta nu, varför ska bara människor omfatta dessa rättigheter? Eller ska inte bara människor omfatta dessa? Då verkar det som om vi måste backa till varför människor ska ha dessa rättigheter. En sannolik kandidat till svar är väl det här gamla med lidande, är det inte det? Att vi borde ha dessa rättigheter för att skydda individer mot lidande? Men vi är nog överrens om både att andra djur än människor är individer och att de lider (om inte alla djur så iaf några).


Ok... Det här verkar typiskt. Det hela verkar bara ha blivit rörigare. Om vi inte aktar oss så kommer vi ta in andra djur än människor på våra sjukhus där de ligger och tar upp plats på IVA osv. Va fan..


Men om vi lite utilitaristiskt slarvigt antar att vi har den rättighetskatalog som ger bäst utfall i lycka eller nytta så kanske människor har mycket större nytta av en mycket mer rafinierad uppsättning rättigheter än t.ex en dagmask eller tom. en delfin (i delfinkropp och inget annat). Ja det tycker jag verkar rimligt. Men det här verkar ju peka tillbkaka på lidande, igen. En delfin kommer nog inte uppleva någon påverkan i livskvalité om vi meddelar denna att hon inte omfattas av yttrandefriheten, hur vi alls skulle säkerställa att detta vid meddelandeförsöket framgått. Men nått kring lidande verkar vara vad jag tror mer angeläget för delfinen, oavsett i vilka termer eller i vilken frånvaro av termer delfinen själv kan uttrycka detta.


Så. Kan det vara så att delfinen bör ha rätt till liv och att i den mån de tvingas umgås med människor frånvaro av lidande är en rättighet? Ja. Men vilket värde har delfinen (eller jag)? Ja, vi, jag och delfinen, kan väl realisera värde? Jag tror Micke för en timme sedan tyckte det var värdefullt, om än bara måttligt, att jag satt bredvid honom och skrattade när vi tittade på videon till Breaking the Law. Och det var inte värt något i stil med 16.50:-, utan det upplevdes som värdefullt för honom (och mig), så att säga "innifrån".


Så. Förmodligen är det väldigt svårt att förklara vad det där populära människorvärdet är för nått. Men kanske ska vi inte rota så noga i det, det kan kanske vara nyttigare om vi håller tyst och liksom tror på det utan att det går att ge något rimligt account för det.


Jag kan så klart ha helt fel på en rad punkter i denna text. Rätta mig i så fall.


/Olle



Nedan: Färgmatchade pengar. (Människor)värde?

Film: Jag realiserar människovärde genom att åka båt och ramla ur samma båt i centrala Örebro sommaren 2006. Medverkade gjorde också Lo och minst en polispikét.



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Var är Olle och Micke?
 De har bättre saker för sig.
 De har sämre saker för sig.
 Oklart. Hallå!?
 Spelar jazz.
 Spelar Donkey Kong.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
<<<
Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards