Direktlänk till inlägg 29 februari 2008

FREDAGSGÄSTBLOGGAREN 29/2 - SOFIE

Av Mao - 29 februari 2008 02:30

Tidigare idag föddes flera tankar i Fabriken. En av dem ledde oss till insikten om att göra en mer öppen och publik snabbversion av våra tema-sessions genom att ha en gästbloggare varje fredag här i fabriksbloggen. Vi kommer låta personer som har läckra och intressanta saker att berätta orera fritt om saker de tycker om och vill förmedla (ja, detta öppnar upp för att de inte alls skriver om det vi bett dom skriva om, eller haft i åtanke när vi tillfrågat dem). Och varför inte då också låta första fredagsgästbloggaren skriva om just.. bloggar? Först ut är Sofie, erfaren bloggare och skribent (för att här verka mer formell tänker jag inte berätta att hon och jag är gamla klasskamrater från gymnasiet). Men nu; varsågod Sofie.


/Olle


-----


Jaha, så är man fredagsgästbloggare. I form av någon bloggexpert är det tänkt... men jag vet inte jag... I och för sig var det ett gäng år sedan jag började (åtta), men alla år har inte varit så aktiva, och jag har aldrig tillhört de där som går i främsta ledet och slänger sig med den allra senaste vokabulären (men något har jag väl snappat upp; både twingly och jaiku låter exempelvist gammalt vid det här laget).


Olle tog mig lite på sängen när han bad mig skriva det här inlägget, han hoppade på mig vid ett tillfälle när hjärnan mest är fylld av sågspånsbeströdda, tomma korridorer. Inga politiska slagord spraymålade på väggarna, ingen ljuv musik ur några högtalare, inga möten med kreativa kufar, inte ens en skallgångskedja... Så det här får nog helt enkelt bli ett blogginlägg om bloggar:


Bloggar, bloggar, bloggar (se, det går ju riktigt bra det här), dessa ständiga flöden av ord och bilder, av information och åsikter. Dessa sätt att bevaka omvärlden på och göra sin röst hörd.

Man kan till exempel se bloggen som den vanliga människans verktyg att vara sin egen journalist, att skapa sitt eget nyhetsflöde.


Vem har inte en blogg idag? Och har du inte en blogg kanske du har en vlogg eller podcastar? Har du satt ut din blogg på bloggkartan eller hos svensk lemonad?

En sida du inte ska missa att registrera din blogg på är Bloggportalen (där kan man också botanisera bland över 23000 andra bloggar).


Vill du ha mer trafik till din blogg så är mitt bästa tips att läsa och kommentera andras bloggar. Skaffa dig bloggvänner!


En del bloggar är som nattfjärilar; det skrivs ivrigt och flitigt om ett ämne eller specifik händelse, flera inlägg varje dag, sedan stannar det bara av, livskraften har tagit slut. En del bloggar svämmar över och övergår i papperskopior, blir böcker och får evigt liv. Bloggar kommer och bloggar går.


Om ni vill följa hur det går med den här bloggen så skaffa er ett verktyg i stil med Bloglines eller Google Reader, sedan kan ni (bl.a.) klicka på "Bloggen i RSS" nästan allra längst ned i högerspalten här intill. Så kan ni prenumerera på alla bloggar ni vill följa, samlade på en sida (ingen chans att missa att titta förbi hos någon).  


Själv skriver jag huvudsakligen i två bloggar: Dels en personlig blogg, som innehåller allt ifrån dikter, fotografier och pyssel till politiska åsikter och goda citat. Dels Skriva.net, en blogg som kort och gott handlar om skrivande (Och här kommer inläggets längsta parentes med lite mer utförlig beskrivning av Skriva och dess historia: Skriva grundades av Lotta Holmström i slutet på 90-talet, då i form av en mailinglista för hugade skribenter; texter skickades och kommenterades, det skrevs fritt och på månatliga teman, det ordnades till och med ett skrivarläger. I takt med att världen, livet och internet förändrades ändrades också Skriva och antog gestalten av en blogg som avhandlar skrivande och allt som skrivande människor kan tänkas vara intresserade av; skrivövningar, boktips, tävlingar, författare, språk, sajttips och evenemang m.m Sajten har också funktionen Skrivasök som innebär att du kan söka specifikt bland sajter och bloggar som handlar om just skrivande och språk.).

Mitt nästa projekt är att hjälpa konstnären Maria Westerberg (aka Vildhjärta) att få ihop en blogg där hon mer på daglig basis presenterar sina skapelser.


Hmm, jag tror det får räcka där för den här gången, annars kanske informationsflödet blir alldeles för stort...


/Sofie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mao - 7 juni 2010 11:14

Tjena. Härmed är fabriksbloggen vid liv igen. Oklart för hur länge. Jag hade en tanke om att skriva i den igen under min resa i Uganda. Även Micke/Anna kanske tar upp någon tråd igen..   Vi ses!   /Olle, sista timmarna i Örebro. ...

Av Mao - 19 juni 2009 11:41

Olle, du ska snart åka neråt Europa för att se ditt stora hjälte-favorit-band: Dave Matthews Band. Hur känns det nu när det är knappt 2 veckor kvar? *Gäsp* Tror inte jag försöker tänka så mycket på det nu.    Varför försöker du att inte tänka på det?...

Av Mao - 10 juni 2009 20:48

Vilka hjältar alltså, helt galet. Jag är stolt och rörd på samma gång. ...

Av Mao - 10 juni 2009 14:27

NU ÄR DAGEN KOMMEN!   Olle och Micke har med anledning av min 30-årsdag samt mitt gedigna intresse för ridsport gett mig i present att pröva lyckan på hästryggen.   Minst en rapport, kanske även bilder, kommer att läggas ut här på bloggen med anledn...

Av Mao - 21 april 2009 21:36

  HALLÅ! Jag gör comeback på bloggen efter så lång tid att om man bara känt  mig via detta forum skulle man väl för länge sen trott att jag trillat av pinn... Men icke; jag är live and kicking, och har bara haft bättre/sämre saker för mig, alternati...

Presentation

Omröstning

Var är Olle och Micke?
 De har bättre saker för sig.
 De har sämre saker för sig.
 Oklart. Hallå!?
 Spelar jazz.
 Spelar Donkey Kong.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
<<<
Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards