Alla inlägg den 4 juni 2008

Av Mao - 4 juni 2008 20:10

Okej.

 Man sitter på toaletten, sitter alltså. Det är varmt, man har brännt sextio (!) trappuppgångar idag också i godtyckligt bostadsområde där luften inne på gårdarna blir fantastiskt varm. Skjortan, den lite för lilla damskjortan (ja, sen är man ju snyggast klädd på frabriken också) klibbar mot ryggen och magen (i värsta fall). Man tänker att man gjort av med fantastiska mängder vatten idag, druckit som en galen och svettats lika mycket. Jag ätnker när jag sitter där på toaletten att jag borde dricka medan jag ändå sitter där. Sedan slår det mig att den är en idé med flera positiva konsekvenser och vissa politiska övertoner. Jag tänker så här:


1. Praktiskt: Man sitter ju ändå där, varför inte dricka medan man är stationär? Härmed borde ett bra sätt att få i sig vatten på toalett styras.

2. Hygien: Tänk om män (och den förmodligen lilla skara ståkissande kvinnor) satt ner och kissade, det skulle medföra oehörda hyggieniska förbättringar på alla ställen där män urinerar.

3. Moral: Jag tror också detta pekar på ett eventuellt etiskt problem, etiskt som i moralfilosofiskt. Jag tror, i den mån etiken alls kan sägas vara ett slags fixerat fenomen, att mäns pissande på sittringen måste uppgraderas till en mycket mer problematisk instans av omoral än vi kanske annars tänker. Och nu avser jag alltså inte det att pissa utanför toaletten med ringen uppfälld utan just att kissa på ringen, således nerfälld (om inte grav fylla infunnits sig, se alkoholdebatten nedan). Alltså, det här fallet liknar det att åka förbi t.ex Bishops uteservering på motorcykel och gasa så alla samtal måste avbrytas för att startas om. Hur ska man komma åt dessa omoraler på ett effektivt sätt? Jag återkommer med förslag senare ev.

4. Allmänpolitiska: Idag uppfanns ett nytt feministiskt program, vi kan kalla det "mäns kiss mot kvinnor". Alltså vad är det med detta allmänna kissande i parker och offentliga ställen? Jo, det handlar såklart om att det ät lättare att bara langa fram "snasen" (tack Anna) och kissa. Men, frågan är om det inte finns ett större problem här. Varför är pissoarer gratis medan toaletter inte är det? Antingen är det för att det inte är lika dyra i drift eller så är det för att män ändå inte skulle betala = bygga saker i onödan. Förmodligen båda delar. Frågan är kanske så här: Varför inte konstruera en som ocskå kvinnor kan använda? (med fittbyxa till det? Tack Lisa)


Finns det inte nått maktproblematiskt med att mäns urin liksom rinner omkring över hela staden på helgerna? Är det inte nått slags rumsligt maktutlvande?


/Olle, stora toaletten

Presentation

Omröstning

Var är Olle och Micke?
 De har bättre saker för sig.
 De har sämre saker för sig.
 Oklart. Hallå!?
 Spelar jazz.
 Spelar Donkey Kong.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards