Direktlänk till inlägg 1 juni 2008

Första juni minsann

Av Mao - 1 juni 2008 22:09

Det ligger något ödesmättat i luften. En ny epok tar vid i Fabriken. Olle börjar jobba imorgon. I arla morgonstund. Det kommer nog förändra livsformerna här en del.


I helgen har jag testat nykterheten igen. Det var intressant. Lite kul att göra sådana där experiment.. och förmodligen nyttigt. Såhär känns det nu: alkohol är inte så himla viktigt. Det som var tristast med att inte dricka var att behöva tacka nej så många gånger och därmed sticka ut på ett negativt sätt.


Det är en massa konst på stan. Reklampelaren utanför vår gård ser ut som nedan nu. Grymt skönt att slippa reklam. Och på Köpmangatan var det fullt med stenkonst. Bra bra hurra! 


/Anna 

 
 
Ingen bild

Sven

1 juni 2008 22:41

Humm, jag som yrkesmässigt är grymt intresserad av print reklam funderar: vad det är för skillnad på konst och reklam? Eller snarare anna, varför är det skönt att slippa reklam?

skriv gärna långt och utförligt :)


 
Ingen bild

Anna

1 juni 2008 23:01

1. Reklam är oftast ful
2. Reklam har text/budskap
3. Reklam är påträngande
4. Reklam inkräktar negativt på mitt livsrum
5. Reklam är insmickrande
6. Reklam är ondskans snickeri
7. Reklam är materialismens hantlangare
8. Reklam är borgarnas favoritkonst
9. Reklam skapar oro
10. Reklam tuggar sönder människors hjärnor
11. Reklam gör mina ögon dimmiga
12. Reklam innehåller ofta för många olika färger
13. Reklam innehåller ofta foton på människor
14. Reklam bidrar till fördumning
15. Reklam stör mig
16. Reklam är bara till för hundar att kissa på.

 
Ingen bild

Ann O Nym

1 juni 2008 23:59

Mycket av det där stämmer in på konst också

 
Ingen bild

Anna

2 juni 2008 01:22

Jajajajaja....

 
Ingen bild

Lo

2 juni 2008 12:42

Ondskans snickeri.. borgarnas favoritkonst. Underbart! Men just i fallet med bilden ovan är det nog mest placeringen och ramen som stör, oavsett innehåll.

Klent tillägg till listan:
17. Man kan råka gå in i reklam och slå sig.

 
Ingen bild

Sven

2 juni 2008 14:06

är detta konst eller reklam?

www.svenprim.com/penisforlangare.jpg

 
Ingen bild

Anna

2 juni 2008 17:05

Jag ser det som..ett foto. Inte som reklam och inte "ens" som konst.. för att kanske bli provocerande. Det är en avbildning av verkligheten ur en synvinkel, vid en viss tidpunkt.

(Men du måste berätta om din resa Sven! Man är ju nyfiken och vill se fler bilder osv..)

 
Ingen bild

Staffan

2 juni 2008 18:27

jag är också intresserad vad det är för skillnad på konst och reklam. fyll gärna i själv sven, och även ni andra som läser här med jämna mellanrum.

konst och reklam kan ju omöjligen vara samma sak. vad skiljer dom? vad (om något) är en delmängd av det andra osv?

sen kan det väl räcka med att reklamavbrotten har 100000000% högre volym än det programmet man kollar på (i fallet med TV-reklam) för att förkasta reklamen som skräp. Ungefär som en störig unge som bara skriker högre och högre för att få ens uppmärksamhet. Men detta betyder inte att jag inte förkastar mycket kost som skräp också.

 
Ingen bild

Anna

2 juni 2008 19:17

Reklamen och konsten "förväntar sig" olika saker av mig som åskådare.

Man kan ställa ut en reklampelare i en konsthall men då är det ett meta-budskap som ropar högre (och annorlunda) än de faktiska reklambudskapen på pelaren.

 
Ingen bild

Sven

3 juni 2008 14:42

jag funderar å filar lite grann... jag får be att återkomma om några timmar

 
Ingen bild

Anna

3 juni 2008 17:24

Spännande..

 
Ingen bild

micke

3 juni 2008 22:38

Jag älskar allt som sagts här. Grymt!

 
Ingen bild

Anna

6 juni 2008 00:10

Jag väntar fortfarande på S. Prim:s utlovade inlägg i debatten..

 
Ingen bild

magda

22 juni 2008 22:48

Reklam är det som för oss längre och längre ifrån sanningen.

Reklam är vad som får oss att tycka att det är helt Okej att äta koskit istället för riktig vanilj (rättelse, vad som får oss att se koskit som det enda alternativet eftersom äkta vanilj inte smakar som riktig vanilj, som den vanilj vi är vana vid (läs koskit)...)

Konst är sällan sevärd i mina ögon. Men konst är iaf förhållandevis ofarlig. Står på din sida Anna.


 
Ingen bild

magda

22 juni 2008 23:00

ps, just vanilj kan framstå som ett banalt exempel, men ibland kan det lilla vara enklare att utgå ifrån.

pps, Fika Anna? för vi sa ju det för en evighet sedan och jag lovade att höra av mig när jag kom till stan, men så gjorde jag aldrig det.


 
Ingen bild

Anna

27 juni 2008 22:21

Magda! =)

Höll på att missa dig helt, vi har ju varit fenomenalt dåliga på att sköta den här sidan det senaste.. men grymt att se att du engagerar dig här! En fika: GÄRNA. Hör du av dig om du kommer till stan?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mao - 7 juni 2010 11:14

Tjena. Härmed är fabriksbloggen vid liv igen. Oklart för hur länge. Jag hade en tanke om att skriva i den igen under min resa i Uganda. Även Micke/Anna kanske tar upp någon tråd igen..   Vi ses!   /Olle, sista timmarna i Örebro. ...

Av Mao - 19 juni 2009 11:41

Olle, du ska snart åka neråt Europa för att se ditt stora hjälte-favorit-band: Dave Matthews Band. Hur känns det nu när det är knappt 2 veckor kvar? *Gäsp* Tror inte jag försöker tänka så mycket på det nu.    Varför försöker du att inte tänka på det?...

Av Mao - 10 juni 2009 20:48

Vilka hjältar alltså, helt galet. Jag är stolt och rörd på samma gång. ...

Av Mao - 10 juni 2009 14:27

NU ÄR DAGEN KOMMEN!   Olle och Micke har med anledning av min 30-årsdag samt mitt gedigna intresse för ridsport gett mig i present att pröva lyckan på hästryggen.   Minst en rapport, kanske även bilder, kommer att läggas ut här på bloggen med anledn...

Av Mao - 21 april 2009 21:36

  HALLÅ! Jag gör comeback på bloggen efter så lång tid att om man bara känt  mig via detta forum skulle man väl för länge sen trott att jag trillat av pinn... Men icke; jag är live and kicking, och har bara haft bättre/sämre saker för mig, alternati...

Presentation

Omröstning

Var är Olle och Micke?
 De har bättre saker för sig.
 De har sämre saker för sig.
 Oklart. Hallå!?
 Spelar jazz.
 Spelar Donkey Kong.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards