Direktlänk till inlägg 1 december 2008

Humor; att göra en höna av en fjäder.

Av Mao - 1 december 2008 00:56

Vi har ju en fantastisk läsarkrets som kommenterar mycket, kul, insiktsfullt, researchat etc.. Därför har jag en fråga, eller ett diskussionsämne som vi kan hjälpas åt med. I Karlstad i går gick jag förbi en pizzeria som hade brunt papper i alla sina fönster, så att insyn inte var att tänka på. Uppenbarligen höll de på med någon form av ombyggnad. På det papper som täckte dörrfönstret står följande: "Stängt pga. ombyggnaden".


Det står alltså inte "Stängt pga. ombyggnad" eller annat, utan precis som ovan med bestämd form. Jag tycker, lite till min förvåning, att det är väldigt roligt. Sen inser jag att det faktiskt är väldigt roligt, och ytterligare lite senare förstår jag att jag inte riktigt förstår varför jag tycker det. Det är här kommentatorfunktionen på vår blogg kommer in. Varför är det ev. roligt? Jag har några teorier men tänkte låta er hjälpa till.


/Olle, på sitt rum.

 
 
Ingen bild

Anna

1 december 2008 08:44

Vilken är din teori? Jag har också nån teori men vill att du avslöjar din först... ;-)

 
Ingen bild

Olle, på sitt rum

1 december 2008 18:11

Nej nej, här ska spånas, först. Sedan kan väl jag tänka högt.. komigen! Eller va fan, det har att göra med metrologi, bla..

 
Ingen bild

Rob

2 december 2008 14:37

Jaja,..metrologi, hade du sagt det direkt,..kommer med en förklaring senare om hur dessa fysikaliska storheter mäts i sammanhanget..

 
Ingen bild

Anna

2 december 2008 16:37

okej..

jag associerade till: "stängt pga tsunamin".. alltså att man skriver sådär i bestämd form när det är något specifikt fenomen man refererar till som man antar att den som läser också känner till, plus att det är något man inte råder över (DÄR kom metrologin).

Det roliga är väl just det skeva i att 'ombyggnaden' i sammanhanget tycks stå för något man inte råder över själv, vilket man ju med (nästan) all sannolikhet gör. Som att skylla ifrån sig..typ. Varför det är roligt... fråga Searle.. ;-)

 
Ingen bild

staffan

2 december 2008 23:16

juste, eller jag tänker mera att pizzerior i sverige är så väldigt utbrett. det ligger en i varje gathörn typ. således har varje pizzeria en ganska liten men trogen krets kunder. dessa kunder verkar veta något som man som utomstående kanske inte är med på. tyyyyppppp de har haft något uppenbart problem länge och har nu bestämt sig för att åtgärda det och man har lobbat för det en längre tid.

jag kan tycka det är lite skoj att man kör "internsnack" i ett sånt offentligt rum...

 
Ingen bild

Björk

3 december 2008 12:09

Jag tror att i sammanhanget så är ombyggnaden en jättestor grej för ägarna, dom kanske ha planerat och sparat ihop pengar jättelänge så för dom så cirkulerar allt kring ombyggnaden. Därför är det inte bara ombyggnad, för dom så är det OMBYGGNADEN.

Vart det roliga kommer in...tja, det vet jag inte, men småler...det gör jag ändå

 
Ingen bild

postis

3 december 2008 18:04

förlåt olle tror det kan vara mitt fel :)...

kan ju vara som anna säger att det är en ombyggnd som han inte rår över (t.ex. vattenläcka eller nåt sånt skit)... kan även va så att några byggarbetare tog som man säger saken i egna händer. är väl mindre order ingång på vintern kanske så man "vålds bygger om" en av stadens pizzerior som man bestämt genom en klassisk tombola dragning.

för att bringa klarhet så skulle väl du olle kunna ringa vederbörande ägare och fråga? :)

 
Ingen bild

Anna

4 december 2008 16:06

vad har du att säga då, Olle? du är lite frånvarande i den här diskussionen tycker jag...

 
Ingen bild

Staffan

4 december 2008 22:45

RING RING RING!!!

 
Ingen bild

Olle, på sitt rum

5 december 2008 13:11

Ja hur täkner jag. För det första kanske det inte var så kul. Men DÅ var det det:)


Jo men jag tänker också nått som nämnts, som jag hintade om. Att man liksom inte har valt att bygga om i sin pizzareataurant utan det har bara hänt, lite som om ett åskmoln drog in över Karlstad. Alltså som ett metrologiskt fenomen. Så då håller man stängt, pga. den ombyggnad som nu sker, som man inte har kontroll över, alltså "pga. ombyggnaden". Sedan finns det väl ett mått av att man genom att skriva så också visar att det är pga. av ombyggnaden och inget annat som man håller stängt. Kanske också lite att alla ser ju redan att hela stället är igenbommat, varför skriva nått annat än i bestämd form, människor är ju inte dumma i huvudet? Ja det finns några olika ganska vaga grejer här. Men jag älskar den här formen av nästan-humor.


Tack och bock för att hjälp:)

 
Ingen bild

magda

9 december 2008 15:23

Skylten är absolut rolig. Men hade pizzerian legat i en större stad hade den inte varit lika kul längre, skylten alltså.
Huruvida Pizzerian i sig är rolig överlåter jag till dig Olle att ta ställning till.

 
Martina

Martina

10 december 2008 13:22

Det är roligt för att det är så självklart att det ska stå just - ombyggnaden - ! Du skrev ju det själv Olle att det var uppenbart att de höll på med nån ombyggnad. Då är det ju SÅ självklart pga ombyggnaden det är stängt. Det är så logiskt och därför så kul för att det är så ovanligt att man reagerar på det.

http://fjomsan.wordpress.com

 
Ingen bild

Olle, på sitt rum

11 december 2008 05:05

Den senaste kommentaren, fårn Martina, var helt i min smak.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mao - 7 juni 2010 11:14

Tjena. Härmed är fabriksbloggen vid liv igen. Oklart för hur länge. Jag hade en tanke om att skriva i den igen under min resa i Uganda. Även Micke/Anna kanske tar upp någon tråd igen..   Vi ses!   /Olle, sista timmarna i Örebro. ...

Av Mao - 19 juni 2009 11:41

Olle, du ska snart åka neråt Europa för att se ditt stora hjälte-favorit-band: Dave Matthews Band. Hur känns det nu när det är knappt 2 veckor kvar? *Gäsp* Tror inte jag försöker tänka så mycket på det nu.    Varför försöker du att inte tänka på det?...

Av Mao - 10 juni 2009 20:48

Vilka hjältar alltså, helt galet. Jag är stolt och rörd på samma gång. ...

Av Mao - 10 juni 2009 14:27

NU ÄR DAGEN KOMMEN!   Olle och Micke har med anledning av min 30-årsdag samt mitt gedigna intresse för ridsport gett mig i present att pröva lyckan på hästryggen.   Minst en rapport, kanske även bilder, kommer att läggas ut här på bloggen med anledn...

Av Mao - 21 april 2009 21:36

  HALLÅ! Jag gör comeback på bloggen efter så lång tid att om man bara känt  mig via detta forum skulle man väl för länge sen trott att jag trillat av pinn... Men icke; jag är live and kicking, och har bara haft bättre/sämre saker för mig, alternati...

Presentation

Omröstning

Var är Olle och Micke?
 De har bättre saker för sig.
 De har sämre saker för sig.
 Oklart. Hallå!?
 Spelar jazz.
 Spelar Donkey Kong.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards