Direktlänk till inlägg 25 november 2008

Lussebulle

Av Mao - 25 november 2008 21:18

34 lussekatter och 1 lussemask blev dagens skörd. Yumm..

 
 
Ingen bild

Staffan

25 november 2008 21:43

hahahahah... grym mask =) kan man kalla det typisk anna-humor/anna-bak

 
Ingen bild

Anna

25 november 2008 22:28

Det gläder mig storligen om jag fick dig att skratta Staffan ;-)

 
Ingen bild

Olle, på sitt rum

25 november 2008 23:19

De var grymt goda! Tackarrrr

 
Ingen bild

Anna

26 november 2008 00:09

jag gillar att det ser ut som slajm-spår efter masken..

vi borde ha en Kreativ Baksession. varför göra 45 lussekatter liksom? kuuuuul... nej, fram för fantasifulla bakverk! allt är möjligt i degens och russinens värld.

 
Ingen bild

AT

26 november 2008 14:20

jag vet inte men...masken ser ut som en mask men katterna?

 
Ingen bild

Anna

26 november 2008 15:32

Var är din fantasi, bäste AT..?

 
Ingen bild

Björk

27 november 2008 08:34

Lussekatterna ser mer ut som två lussemaskar i som kramas, mycket fint och romantiskt. Lussemasken ser mer ut som en...ja en...eehhm kanske bara i min fantasi men en snopp. Den har till och med två små kulor...

 
Ingen bild

AT

27 november 2008 16:47

Jag ser det som en militärexercis där masken inte vet hur den ska bete sig utan stirrar förvånat på dom andra som ställt sig så fint på led med svängda ryggar. Jag får en känsla av att masken är illa ute på något sätt

 
Ingen bild

Anna

27 november 2008 17:13

haha.. fantasi - man tackar! =) men snopp? Johan kom igen.. det var mer långsökt än att lussekatterna ser ut som katter. (men fantasifullt var det, det ger jag dig..)

det kanske är små sjöhästar? de krullar ju ihop sig sådär. men russinen.. hmm.. varför svarta prickar liksom? men... det kanske är en sjöhäst i en kortlek, sådär halva kroppen spegelvänt........ hmm hmmmmmmmmmm



 
Karin

Karin

27 november 2008 17:31

men satan i gatan vad gott. Lussebullar alternativt maskar är ju det bästa med julen, tätt följt av julmusten, its a must, hehe...

http://karinrosa.blogg.se

 
Ingen bild

Staffam

27 november 2008 18:57

alltså, den näst översta lussekatten har en spricka i sig... det stör den i övrigt perfekta bilden av lussekatter som annars skulle platsa på typ omslaget till tidningen "julbak" eller "baka en kaka"... eller nåt mer inovativt som "saffran, glögg och julstjärnor"

 
Ingen bild

Anna

27 november 2008 19:04

om det inte var en spricka i en av lussebullarna skulle ingen tro på att de faktiskt existerade... jag skulle anklagas för retuscherings-fusk och annat obehagligt.

jag ser fantasiska bilder framför mig av de där namnen på imaginära tidningar. bruna bilder från 70-talet, röda förkläden med vita spetsar, leenden och pepparkakshjärtan.

 
Ingen bild

Lo

27 november 2008 23:54

AT: jag kan se det också: Den borkomna masken stirrar, med skräck och förvirring i (russin)blicken på de andra maskarnas disciplinerade ordning och konformitet. Kanske tänker den: är det här allt så dör jag.

Eller så är det Ferdinand-masken som medvetet agerar passifistiskt när de andra maskarna är mer krigiska (tänk att de andra är små maskslagsmål).

 
Ingen bild

Björk

28 november 2008 08:29

Jag kan aldrig gå med på liknelsen med en sjöhäst... oftast så är dom inte S formade utan mer som en trea! En grej som är häftigt med sjöhästar är annars att det är hannarna som är "gravida".

 
Ingen bild

Björk

28 november 2008 08:33

Ojoj kolla här:
"Lussekatterna har inget med Lucia att göra som man kan tro. De bär på en äldre historia. I Tyskland på 1600-talet fanns en sägen att ett förklätt Jesusbarn delade ut bullar till snälla barn. Medan djävulen, i form av en katt, istället delade ut smisk.

-Djävulen kallades också Lucifer och i folkmun började man kalla bullarna för lussekatter, säger Anna. Bullarna kunde formas till olika figurer, men solkors var vanligast. Eftersom djävulen ansågs vara ljusskygg smaksattes bullarna med solgul saffran så brödet skulle skrämma bort honom.

I Sverige började de rika äta lussekatter med saffran mot slutet av 1600-talet. Men bara i landskapen runt Mälaren, i Östergötland och på Gotland. När vi började fira Lucia på 1800-talet spreds lussekatterna över hela landet."

Och jag tyckte vi var långsökta..

 
AT

AT

28 november 2008 22:04

Långsökt, jag vet inte... är det inte en allmän tendens i samhället i stort

efter lite research... av de 15 första bilderna på google sökningen "lussekatt" så visar 2 av bilderna däggdjuret katt, varav en är utklädd till stjärngosse. ju fler bilder jag tittar efter så ökar antalet lussekatter som däggdjur exponetiellt medan bakverken blir färre.

Det vi ser är en samhällsutveckling där ord förlorar sin symboliska innebörd och blir mer lexikala, vi börjar se lussekatter som däggdjur i luciatåg. Det är en utveckling som det finns oändligt många exempel på där ordspråken är de första som får stryka med.

http://ungkhemirianerna.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mao - 7 juni 2010 11:14

Tjena. Härmed är fabriksbloggen vid liv igen. Oklart för hur länge. Jag hade en tanke om att skriva i den igen under min resa i Uganda. Även Micke/Anna kanske tar upp någon tråd igen..   Vi ses!   /Olle, sista timmarna i Örebro. ...

Av Mao - 19 juni 2009 11:41

Olle, du ska snart åka neråt Europa för att se ditt stora hjälte-favorit-band: Dave Matthews Band. Hur känns det nu när det är knappt 2 veckor kvar? *Gäsp* Tror inte jag försöker tänka så mycket på det nu.    Varför försöker du att inte tänka på det?...

Av Mao - 10 juni 2009 20:48

Vilka hjältar alltså, helt galet. Jag är stolt och rörd på samma gång. ...

Av Mao - 10 juni 2009 14:27

NU ÄR DAGEN KOMMEN!   Olle och Micke har med anledning av min 30-årsdag samt mitt gedigna intresse för ridsport gett mig i present att pröva lyckan på hästryggen.   Minst en rapport, kanske även bilder, kommer att läggas ut här på bloggen med anledn...

Av Mao - 21 april 2009 21:36

  HALLÅ! Jag gör comeback på bloggen efter så lång tid att om man bara känt  mig via detta forum skulle man väl för länge sen trott att jag trillat av pinn... Men icke; jag är live and kicking, och har bara haft bättre/sämre saker för mig, alternati...

Presentation

Omröstning

Var är Olle och Micke?
 De har bättre saker för sig.
 De har sämre saker för sig.
 Oklart. Hallå!?
 Spelar jazz.
 Spelar Donkey Kong.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards