Direktlänk till inlägg 16 juli 2008

sicken liten lirare!

Av Mao - 16 juli 2008 14:11


Jimmie Åkesson, Sverigedemokraternas partiledare, intervjuades i Dagens ETC #28. Det finns några citat där som kan vara värda (med en bred definition av det ordet) att återge här:


ETC: Ni är ett intresseparti för svenskar, men vem är svensk enligt dig?

JÅ: Svensk är den som har en helt övervägande svensk identitet, men det kan inte jag bedöma, det är både subjektivt och objektivt.


Och lite längre in i intervjun:


ETC: I ert principprogram skriver ni: "Svensk är den som av sig själv och av andra uppfattas som svensk." Vilka är dessa andra?

JÅ: Andra svenskar, men det är ett filosofiskt resonemang som är svårt att omsätta i praktiken. Det som vi vill markera är att det är möjligt att bli svensk, att man kan ha brun hudfärg och vara svensk. Det har vi inte alltid varit så tydliga med tidigare.


???


Det är ju en del sköna grejer som han ger uttryck för bara där. Men (som Olle också påpekade) man får ju ge honom att han är ärlig och transparent på ett sätt som få andra politiker skulle våga vara. Han medger liksom i mjugg att hans resonemang inte riktigt håller ihop ens logiskt/språkligt, men han står ändå för dem på (antar jag) ren känslobasis, ren övertygelse. Det i sig känns ju nästan lite...politiskt fräscht. Att hans syn på människan, världen och hans politiska ambitioner, är helt idiotiskt osmakliga och skrämmande, är en annan sak. Läs gärna hela intervjun om ni inte redan gjort det. Han pratar lite om identifikation, bygget av en stark välfärdsstat vilket i Sverige historiskt sett har varit möjligt tack vare ett högt skattetryck, vilket i sig har varit möjligt att ha tack vare att vi (svenskarna) känt solidaritet med varann. Något som verkar vara svårt för Jimmie och hans polare i ett land som Sverige som inte bara bebos av... 'svenskar'.


Suck. Och det här är inte ens nån gammal avdankad smygnazist som fantiserade om att tjänstgöra under Hitler när det begav sig, och nu vågar säga vad han tycker på ålderns höst. Han är lika gammal som mig, och han företräder ett parti med klart rasistisk/främlingsfientlig profil som kanske kommer vara aktivt på riksdagsnivå inom kort om det vill sig riktigt illa...


Så låt oss hjälpas åt, alla där ute (alla 'svenskar' om ni så vill, vilket med min definition skulle inkludera bra många fler än om man frågar mr. Åkesson) att stå för något annat. Något som sträcker sig lite, lite längre än till att bara värna om vissa individer som man tilldelat ett visst värde baserat på (till exempel) att de är födda i Sverige/är av manligt kön etc., på bekostnad av andra vars värde/rättigheter bedöms vara lägre, baserat på (till exempel) att de inte är födda i Sverige/är av kvinnligt kön etc. Det håller nämligen inte att bygga ett sånt samhälle som Jimmie och hans crew drömmer om. Det är helt enkelt ingen optimalt fräsch grej. Men han får gärna vara med i den värld vi bygger istället. Han får vara med på just de grunder som han själv inte förespråkar (vilket skulle kunnas stavas demokrati, rätten att framföra sin åsikt, rätten att tro på vad man vill, men också att ta ansvar för att inte kränka andra i framförandet av sina åsikter, praktiserandet av sin tro etc.). Han är säkert en fin kille också. Han har bara missat en del jävligt viktiga saker kring det här med jordelivet....(om man frågar mig).


/Micke, köket efter jobbet och en natt av få timmar...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mao - 7 juni 2010 11:14

Tjena. Härmed är fabriksbloggen vid liv igen. Oklart för hur länge. Jag hade en tanke om att skriva i den igen under min resa i Uganda. Även Micke/Anna kanske tar upp någon tråd igen..   Vi ses!   /Olle, sista timmarna i Örebro. ...

Av Mao - 19 juni 2009 11:41

Olle, du ska snart åka neråt Europa för att se ditt stora hjälte-favorit-band: Dave Matthews Band. Hur känns det nu när det är knappt 2 veckor kvar? *Gäsp* Tror inte jag försöker tänka så mycket på det nu.    Varför försöker du att inte tänka på det?...

Av Mao - 10 juni 2009 20:48

Vilka hjältar alltså, helt galet. Jag är stolt och rörd på samma gång. ...

Av Mao - 10 juni 2009 14:27

NU ÄR DAGEN KOMMEN!   Olle och Micke har med anledning av min 30-årsdag samt mitt gedigna intresse för ridsport gett mig i present att pröva lyckan på hästryggen.   Minst en rapport, kanske även bilder, kommer att läggas ut här på bloggen med anledn...

Av Mao - 21 april 2009 21:36

  HALLÅ! Jag gör comeback på bloggen efter så lång tid att om man bara känt  mig via detta forum skulle man väl för länge sen trott att jag trillat av pinn... Men icke; jag är live and kicking, och har bara haft bättre/sämre saker för mig, alternati...

Presentation

Omröstning

Var är Olle och Micke?
 De har bättre saker för sig.
 De har sämre saker för sig.
 Oklart. Hallå!?
 Spelar jazz.
 Spelar Donkey Kong.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards