Direktlänk till inlägg 1 maj 2008

FÖRSTAMAJGÄSTBLOGG! - Susanna

Av Mao - 1 maj 2008 16:52

Första Maj till ära har vi vänsterbesök i bloggen. Förutom alla gånger vi själva vänsterbesöker vår egen blogg. Alltså har vi externt vänsterbesök. Susanna Jakobsson är engagerad i nystartade Studentvänstern vid Örebro Universitet och också engagerad i kommande Örebro ETC. Över till Susanna alltså:


/Ledningen  


-----


Som fredagsgäst här på fabriken tänkte jag kåsera kring det här med förväntningar…

Jag har nämligen tänkt mycket på hur förväntningar stänger inne både kvinnor och män i redan förutbestämda könsroller. När farsan under ett familjefika frågar min pojkvän Micael om han har varit på Clas Olsson eller Jula på sistone är det för att han förväntar sig att gubbar/män ska gå till just de affärerna. Det spelar ingen roll att Micael har händer lika känsliga som en konsertpianist och aldrig mekar med bilar. Han ska ändå passa in i mallen för vad det innebär att vara man. Det är synd eftersom det hindrar oss från att vara de vi själva vill vara. Och det hindrar oss från att se andra som de är.



I höstas bestämde jag mig för att göra slag i saken och lära mig byta däck på min bil. Men det slutade med att min bror dök upp och fällde kommentaren:

-”Du har ju en man som kan göra det åt dig”, varpå han skrattade rått. Om det ska vara så svårt att få göra vardagliga saker som att byta däck på sin egen bil utan att bli hånad, hur svårt är inte andra saker då, som att till exempel arbeta på en mansdominerad arbetsplats?



En annan situation som tyder på att vi ofta bär på falska förväntningar utspelade sig i vårt badrum. För fyra veckor sedan fick vi besök av hantverkare som rev upp vårt toalettgolv eftersom det rann in vatten hos grannen. Hantverkar-Hans, en lång och ranglig, mörkhårig man i 45 årsåldern, satte in en stor varmluftsfläkt i badrummet som susade och brusade ett par veckor framåt.



Under en av de mornar då Hantverkar-Hans som vanligt ringde på alldeles för tidigt, för en student, tog min pojkvän Micael sitt ansvar och kallpratade lite med honom. 


”Det är ett jävla skit att det ska behöva vara sånt fuskbygge det här”, sa Micael. ”Segt att behöva vara utan dusch”, fortsatte han. 

 ”Ja det är ju inte för roligt att gå upp på vinden o duscha, sen är det ju värre för tjejer o så”, sa Hans till svar.



Det var alltså värre för mig än för Micael? Varför då? För att jag är skitigare än min pojkvän och behöver skickas genom högtryckstvätt för att bli ren, eller? Visst, tjejer har mens men kom igen. Micael är värsta miljöboven och står i duschen och såsar tills huden faller av medan jag är nr. one på att duscha snabbast i hela stan, jag lovar.



Jag tycker att förväntningar är intressanta eftersom de är mer dolda än krav. Krav kan du ofta bemöta medan förväntningar bara finns där. Det kan handla om att någon ser på dig med förväntan i blicken. Du känner att personen förväntar sig något men kan inte sätta fingret på vad, och ändå påverkar det dig. Det trista är ofta att man inte heller är medveten om vilka förväntningar man har på andra. På så sätt hjälper man till att skapa vissa förväntningar och riskerar att negligera andra.


/Susanna Jakobsson- Studentvänstern Örebro Universitet


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mao - 7 juni 2010 11:14

Tjena. Härmed är fabriksbloggen vid liv igen. Oklart för hur länge. Jag hade en tanke om att skriva i den igen under min resa i Uganda. Även Micke/Anna kanske tar upp någon tråd igen..   Vi ses!   /Olle, sista timmarna i Örebro. ...

Av Mao - 19 juni 2009 11:41

Olle, du ska snart åka neråt Europa för att se ditt stora hjälte-favorit-band: Dave Matthews Band. Hur känns det nu när det är knappt 2 veckor kvar? *Gäsp* Tror inte jag försöker tänka så mycket på det nu.    Varför försöker du att inte tänka på det?...

Av Mao - 10 juni 2009 20:48

Vilka hjältar alltså, helt galet. Jag är stolt och rörd på samma gång. ...

Av Mao - 10 juni 2009 14:27

NU ÄR DAGEN KOMMEN!   Olle och Micke har med anledning av min 30-årsdag samt mitt gedigna intresse för ridsport gett mig i present att pröva lyckan på hästryggen.   Minst en rapport, kanske även bilder, kommer att läggas ut här på bloggen med anledn...

Av Mao - 21 april 2009 21:36

  HALLÅ! Jag gör comeback på bloggen efter så lång tid att om man bara känt  mig via detta forum skulle man väl för länge sen trott att jag trillat av pinn... Men icke; jag är live and kicking, och har bara haft bättre/sämre saker för mig, alternati...

Presentation

Omröstning

Var är Olle och Micke?
 De har bättre saker för sig.
 De har sämre saker för sig.
 Oklart. Hallå!?
 Spelar jazz.
 Spelar Donkey Kong.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards